Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

RAAD: Raadsvergadering

donderdag 11 december 2025

19:00 - 22:00
Locatie

Raadszaal, Hoofdstraat 56 Borger

Voorzitter
J. Seton

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda
  3. 4
    Mededelingen
  4. 5.a

  5. 5.b

  6. 6

    Bij dit agendapunt hebben de raadsleden de mogelijkheid om aan te geven of ze het ingekomen stuk willen agenderen of om korte verhelderende vragen te stellen aan het college. Als zij hierover vragen willen stellen, kunnen ze dat tot 24 uur voorafgaand aan de raadsvergadering melden bij de griffier.

  7. 7
    Afhandeling raadsinstrumenten
  8. 8

    De raad gaat eerst met elkaar in debat over deze onderwerpen voordat de raad hierover een besluit neemt tijdens deze raadsvergadering.

  9. 8.1

    Samenvatting:
    Dit raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Bestuursrapportage 2025-II, de laatste rapportage van deze bestuursperiode. De rapportage bevat verschillende financiële mutaties, zoals de mei- en septembercirculaire, lagere kapitaallasten (rente en afschrijving), hogere kosten voor Jeugdhulp en compensatie daarvan vanuit het Rijk en een reservering voor de bestemmingsreserve Sociaal Domein. Naast financiële mutaties rapporteert het college ook over het grondbedrijf en de investeringen. Daarnaast geeft het college, vooruitlopend op de Jaarstukken 2025, een voorlopige specificatie van de reserve Nog uit te Voeren Werken (NUW). Het college verwacht in 2025 een geprognosticeerd resultaat van € 2,3 miljoen.


    Bevoegdheid van de raad:
    Het is aan de raad om de bestuursrapportage en de financiële mutaties vast te stellen. Na vaststelling door de raad zal het college verder gaan met het opstellen van de jaarstukken 2025.

  10. 8.2

    Samenvatting:
    Het initiatiefvoorstel betreft het verstrekken van een incidentele subsidie aan de lokale politieke partijen Gemeentebelangen Borger-Odoorn en Leefbaar Borger-Odoorn over het jaar 2025, vooruitlopend op de invoering van de Wet op de Politieke Partijen. Deze wet zal naar verwachting in 2027 in werking treden en voorziet in een structurele subsidie voor decentrale politieke partijen. In afwachting van de wet wordt voorgesteld om de twee lokale partijen te ondersteunen met een subsidie van €6.580, gedekt uit de post Onvoorzien in de begroting van 2025. Het subsidiebedrag is gebaseerd op €658 per zetel, conform het wetsvoorstel. Deze subsidie is bedoeld voor activiteiten zoals opkomstbevordering voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2026 en scholing van raadsleden. Het voorstel beoogt gelijke behandeling van lokale en landelijke politieke partijen, zoals vastgelegd in artikel 1 van de Grondwet.


    Bevoegdheid van de raad:
    De raad heeft, volgens artikel 192 van de gemeentewet, de bevoegdheid tot het
    beschikbaar stellen van budgetten en kan conform artikel 4:23 lid 3 onder a Awb een spoedeisende subsidie verstrekken.

  11. 8.3

    Samenvatting:
    Met dit raadsvoorstel vraagt het college de raad in te stemmen met het samenvoegen van de werkzaamheden van de GR EMCO-groep en Menso NV tot één werkontwikkelbedrijf voor de gemeenten Emmen, Borger-Odoorn en Coevorden met als uitgangspunt dat de gemeenten Borger-Odoorn en Coevorden medeaandeelhouder (proportioneel) worden in een samengevoegde NV. Het doel is om een toekomstbestendige regionale sociale infrastructuur te creëren voor de uitvoering van de Participatiewet en de Wet sociale werkvoorziening (WSW). De huidige structuur blijkt niet voldoende om de toenemende uitdagingen effectief aan te pakken. Het college heeft als doel om eind december 2026 een voorstel tot definitieve besluitvorming aan de raad voor te leggen.

  12. 8.4

    Opmerking: 
    Op verzoek van de commissie Financiën zijn in de toelichting van de verordening de begrippen "grote en complexe projecten" verduidelijkt onder de paragraaf "nieuwe ontwikkeling: Kaders voor begrotingswijzigingen bij grote projecten." Daarnaast is op verzoek van de commissie Financiën de notitie 'Voorkomen en Bestrijden van Misbruik en Oneigenlijk Gebruik' ter kennisname toegevoegd aan de stukken. De raad neemt geen besluit over deze notitie, aangezien dit een collegebevoegdheid betreft.


    Samenvatting:
    Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van de Financiële Verordening 2025 en de Controleverordening 2025, en het intrekken van de eerdere versies uit 2023. De actualisatie is volgens het college nodig vanwege de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording, nieuwe bepalingen over de kwaliteit van besluitvorming bij grote en complexe projecten, verduidelijking van rapportagegrenzen en afstemming op landelijke regelgeving. De verordeningen beogen transparanter financieel beheer, versterking van de controlerende rol van de raad en zorgvuldige accountantscontrole. Er is geen directe financiële impact. De verordeningen treden met terugwerkende kracht per 1 januari 2025 in werking, met een evaluatie in 2028.


    Bevoegdheid van de raad:
    De raad is op grond van artikel 212 en artikel 213 van de Gemeentewet bevoegd om regels op te stellen over het financieel beleid, beheer, organisatie en de accountantscontrole. Hiermee geeft de raad invulling aan haar kaderstellende en controlerende rol. Het voorstel betreft uitsluitend het vaststellen van de verordeningen; de uitvoering en toepassing ervan is belegd bij het college.

  13. 9

    De raad gaat over hamerstukken niet meer met elkaar in debat, maar neemt hierover direct een besluit. De raadsleden kunnen hierover wel een stemverklaring afleggen.

  14. 9.1

    Samenvatting:
    Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van een Agressieprotocol voor raadsleden, bedoeld om raadsleden te beschermen tegen agressie en intimidatie in hun werk. Het protocol komt voort uit de behoefte om normoverschrijdend gedrag, zoals bedreiging of fysiek geweld, tegen raadsleden te voorkomen en goed te kunnen afhandelen. Het voorstel omvat de verplichting om incidenten van agressie te melden, wat zorgt voor meer inzicht in de aard en omvang van dergelijke incidenten. Schade of kosten die voortkomen uit incidenten worden in eerste instantie door de gemeente vergoed, die deze kosten vervolgens probeert te verhalen op de veroorzaker.



    Bevoegdheid van de raad:
    De gemeenteraad is niet verplicht om een agressieprotocol op te stellen, maar het wordt wel sterk aanbevolen om dit te doen om de veiligheid van raadsleden te waarborgen. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om het protocol zelf vorm te geven en, zoals nu het geval is, om dit protocol vast te stellen.

  15. 9.2

    Samenvatting:
    Het raadsvoorstel betreft de vaststelling van de Gedragscode Integriteit Volksvertegenwoordigers in de gemeente Borger-Odoorn 2025. De gemeente heeft in 2014 een integriteitsprotocol voor raadsleden vastgesteld, maar na een motie in 2023 en een dilemmatraining in 2024 is besloten om een nieuwe gedragscode op te stellen. Deze code is bedoeld om de integriteit van raads- en commissieleden te waarborgen door hen concrete richtlijnen te bieden voor integer handelen. Hoewel de gedragscode geen juridisch bindende status heeft zoals een verordening, kunnen raadsleden wel politiek ter verantwoording worden geroepen als ze de code niet naleven.



    Bevoegdheid van de raad:
    In de Gemeentewet staat dat de gemeenteraad voor zijn leden een gedragscode vaststelt. Dit betekent dat de raad de bevoegdheid heeft om de inhoud en de regels van de gedragscode zelf te bepalen, waarbij de raad ook de mogelijkheid heeft om de code aan te passen.

  16. 9.3

    Samenvatting:
    Naar aanleiding van de bij de begrotingsbehandeling 2026 vast te stellen belastingopbrengsten is het noodzakelijk de daarop betrekking hebbende belastingverordeningen aan te passen. De gemeenteraad wordt voorgesteld om acht gemeentelijke belastingverordeningen voor het jaar 2026 vast te stellen. Dit is nodig om de belastingheffing en -inning voor 2026 rechtmatig en tijdig te kunnen uitvoeren.



    Bevoegdheid van de raad:
    De gemeenteraad is bevoegd om gemeentelijke verordeningen vast te stellen.

  17. 9.4

    Samenvatting:
    Het raadsvoorstel betreft het vaststellen van de Algemene Subsidieverordening 2025, die de verouderde versie uit 2022 vervangt. De nieuwe verordening is geactualiseerd om beter aan te sluiten bij recente wet- en regelgeving en biedt een juridisch en praktisch toepasbaar kader voor subsidieverstrekking. Het doel is om de transparantie en rechtszekerheid voor zowel de gemeente als subsidieaanvragers te vergroten. De verordening treedt met terugwerkende kracht per 1 januari 2025 in werking. Er worden geen financiële gevolgen verwacht.



    Bevoegdheid van de raad:
    De raad is op grond van artikel 149 van de Gemeentewet bevoegd tot het vaststellen en intrekken van verordeningen. Met dit voorstel oefent u uw kaderstellende rol uit door het vaststellen van een geactualiseerd subsidiekader. Het voorstel ziet uitsluitend op de juridische vaststelling van de verordening en niet op de inhoudelijke beoordeling van afzonderlijke subsidieaanvragen.

  18. 9.5

    Samenvatting:
    Het raadsvoorstel betreft de wijziging van de gemeenschappelijke regeling GGD Drenthe, na verwerking van de zienswijzen van de gemeenteraden. Op 18 september 2025 heeft uw raad besloten een zienswijze in te dienen. Na ontvangst van de zienswijzen van alle gemeenten heeft de GGD de gewijzigde regeling opgesteld. De gemeenteraad wordt nu gevraagd de gewijzigde regeling voor kennisgeving aan te nemen en toestemming te verlenen aan het college om de regeling te treffen. Er zijn enkele aanpassingen doorgevoerd, waaronder de mogelijkheid voor gemeenten om vrijwillig deel te nemen aan bepaalde basistaken, wat de gemeentelijke autonomie waarborgt. Ook is een afwikkelingsprocedure toegevoegd voor de financiële en personele gevolgen. In uw zienswijze vroeg u om de GR Jeugdhulpregio Drenthe bij de GGD onder te brengen. De GGD heeft echter vastgesteld dat de meerderheid van de gemeenten daar momenteel niet voor kiest, hoewel deze optie in de toekomst blijft bestaan.


    Bevoegdheid van de raad:
    Op grond van artikel 1, vierde lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen gaat het college niet over tot het treffen van een regeling dan na verkregen toestemming van uw raad. Onder het treffen van een regeling wordt mede verstaan het wijzigen van, het toetreden tot en het uittreden uit een regeling. De gemeenteraad heeft 13 weken de tijd om haar beslissing te nemen, waarna de gewijzigde regeling, mits goedgekeurd door de deelnemende gemeenten, op 1 januari 2026 in werking zal treden.

  19. 9.6

    Samenvatting:
    Dit raadsvoorstel betreft de vaststelling van het TAM-omgevingsplan voor de locatie Vrijheidslaan 10 in Valthermond. De eigenaar wil het bestaande bedrijfsgebouw slopen en vervangen door een appartementengebouw met elf woningen. Het huidige bestemmingsplan staat alleen één woning toe, maar met het TAM-omgevingsplan wordt lokaal ruimte gecreëerd voor de nieuwe bebouwing. Er is geen bezwaar ingediend tijdens de inzageperiode, de omwonenden hebben positief gereageerd, en het plan voldoet aan de vereiste procedures. Hoewel het niet past binnen de gemeentelijke Woonvisie 2022+ (die geen behoefte aan appartementen in Valthermond aangeeft), wordt er toch een positieve afweging gemaakt, omdat er een bredere behoefte is aan betaalbare en levensloopbestendige woningen, wat het plan relevant maakt voor de toekomst.



    Bevoegdheid van de raad:
    De raad is bevoegd om een TAM-omgevingsplan vast te stellen en te wijzigen. Het college heeft dit besluit voorbereid in de ontwerpfase. Bij een wijziging van het omgevingsplan is het college wettelijk verplicht om de voorbereidingsprocedure te volgen, waarbij het plan ter inzage wordt gelegd en zienswijzen kunnen worden ingediend. Aangezien er geen inhoudelijke zienswijzen zijn ingediend, kan de raad kan nu het plan vaststellen.

  20. 10
    Moties vreemd
  21. 11
    Sluiting