- Locatie
Raadszaal, Hoofdstraat 56 Borger
- Voorzitter
- J. Seton
Agendapunten
-
1Opening
-
2Vaststellen agenda
-
3Actuele vragenronde
-
4Mededelingen
-
5.1
Bijlagen
-
5.2
Bijlagen
-
6.1
Bijlagen
-
6.2
Bijlagen
-
6.3
Bijlagen
-
7
Bij dit agendapunt hebben de raadsleden de mogelijkheid om aan te geven of ze het ingekomen stuk willen agenderen of om korte verhelderende vragen te stellen aan het college. Als zij hierover vragen willen stellen, kunnen ze dat tot 24 uur voorafgaand aan de raadsvergadering melden bij de griffier.
Bijlagen
-
8
Bijlagen
-
9Bespreekstukken
-
9.1
Samenvatting van het agendapunt:
De Rekenkamer Borger-Odoorn biedt een onderzoek naar het toezicht en de handhaving van de energiebesparings- en informatieplicht in Borger-Odoorn aan. Conclusies zijn onder meer dat de gemeente weinig sturing geeft, de informatiepositie beperkt is en dat handhaving terughoudend verloopt. De Rekenkamer doet vier aanbevelingen, waaronder betere monitoring, verstrekken van een jaarlijkse rapportage, verbetering van de informatievoorziening en een actiever handhavingsbeleid. Het college laat in haar bestuurlijke reactie weten de aanbevelingen niet te kunnen overnemen vanwege werkdruk en andere prioriteiten.
Bevoegdheid van de raad:
De rekenkamer doet onafhankelijk onderzoek en brengt rapporten uit met conclusies en aanbevelingen. De raad ontvangt deze rapporten inclusief een bestuurlijke reactie van het college en beslist vervolgens over de conclusies en aanbevelingen van de rekenkamer. Stukken die vanuit de rekenkamer worden aangeboden aan de raad ter besluitvorming, worden door de griffie voorzien van een standaard raadsbesluit. Hierin is opgenomen dat de conclusies en aanbevelingen worden overgenomen en dat de opdracht tot uitvoering aan het college wordt gegeven. In gevallen waarin het college zich (deels) niet kan vinden in de aanbevelingen wordt dat aangegeven in de bestuurlijke reactie. Het is aan de raad om, indien hij dat wenselijk acht, van het standaardbesluit af te wijken door middel van het beluit te amenderen. Net als bij andere raadsvoorstellen kan de raad voorafgaand aan de behandeling technische vragen stellen over dit rekenkameronderzoek.Bijlagen
-
9.2
Samenvatting van het agendapunt:
De Rekenkamer Borger-Odoorn biedt een onderzoek aan naar de kwaliteit van raadsvoorstellen waarin (extra) budget wordt gevraagd. De Rekenkamer onderzocht vier raadsvoorstellen met een begrotingswijziging en concludeert dat deze over het algemeen helder en beleidsmatig onderbouwd zijn, maar vaak onvoldoende alternatieven en financiële risicoanalyses bevatten. Hierdoor ervaart de raad beperkte keuzeruimte. De rekenkamer doet de volgende aanbevelingen aan de raad:
1. Verplicht het college om bij grote projecten alternatieven uit te werken en pas de financiële verordening hierop aan.
2. Laat het college investeringsrisico’s en beslismomenten per projectfase expliciet benoemen.
3. Laat het college rode-draad risico’s, zoals inflatie of bouwkostenstijgingen, in beeld brengen via een omvanganalyse.
Bevoegdheid van de raad:
De rekenkamer doet onafhankelijk onderzoek en brengt rapporten uit met conclusies en aanbevelingen. De raad ontvangt deze rapporten inclusief een bestuurlijke reactie van het college en beslist vervolgens over de conclusies en aanbevelingen van de rekenkamer. Stukken die vanuit de rekenkamer worden aangeboden aan de raad ter besluitvorming, worden door de griffie voorzien van een standaard raadsbesluit. Hierin is opgenomen dat de conclusies en aanbevelingen worden overgenomen en dat de opdracht tot uitvoering aan het college wordt gegeven. In gevallen waarin het college zich (deels) niet kan vinden in de aanbevelingen wordt dat aangegeven in de bestuurlijke reactie. Het is aan de raad om, indien hij dat wenselijk acht, van het standaardbesluit af te wijken door middel van het beluit te amenderen. Net als bij andere raadsvoorstellen kan de raad voorafgaand aan de behandeling technische vragen stellen over dit rekenkameronderzoek.Bijlagen
-
9.3
- Zoals besproken in de commissievergadering van 4 september jl. is de brief aan GGD Drenthe m.b.t. de zienswijze aangepast.
Samenvatting van het agendapunt:
Het raadsvoorstel betreft het indienen van een zienswijze op de voorgestelde wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD Drenthe. Deze wijziging heeft als doel een integrale governance te realiseren voor het domein Zorg en Veiligheid. Daarbij worden het domein Zorg en Veiligheid (waaronder Veilig Thuis), het Zorg- en Veiligheidshuis Drenthe en de Publieke Gezondheid samengebracht in één gezamenlijke regeling.
Bevoegdheid van de gemeenteraad:
Op grond van artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regeling heeft de gemeenteraad de bevoegdheid om een zienswijze in te dienen op het ontwerp van de gewijzigde gemeenschappelijke regeling. Door de GGD is de termijn die hiervoor geldt verlengd tot 1 oktober 2025. Na de zienswijzeprocedure zal het Algemeen Bestuur van de GGD de regeling definitief vaststellen.Bijlagen
-
9.4
- Zoals besproken in de commissievergadering van 4 september jl. is de brief aan Jeugdhulpregio Drenthe m.b.t. de zienswijze aangepast.
Samenvatting van het agendapunt:
De gemeenteraad wordt voorgesteld een zienswijze in te dienen op de ontwerp gemeenschappelijke regeling Jeugdhulpregio Drenthe en de bijbehorende conceptbrief vast te stellen. Sinds 2015 werken de 12 Drentse gemeenten samen aan de uitvoering van de Jeugdwet, verdeeld over twee regio’s. Om de versnippering en kwetsbaarheid van de jeugdhulp te verbeteren, willen de gemeenten deze samenwerking per 1 januari 2027 formaliseren in een openbaar lichaam: de GR Jeugdhulpregio Drenthe. Het doel is een toekomstbestendige, robuuste en beter georganiseerde jeugdhulp, met een efficiëntere samenwerking, hogere kwaliteit van zorg en betere ondersteuning van kinderen, ouders en professionals.
Bevoegdheid van de gemeenteraad:
Op grond van artikel 1 van de Wet gemeenschappelijke regeling heeft de gemeenteraad de bevoegdheid om een zienswijze in te dienen op het ontwerp van een gemeenschappelijke regeling.Bijlagen
-
10Moties vreemd
-
11Sluiting